Rideskole

På Tanum Rideskole har vi en fastlagt opplæringsplan på alle kurs. Deltagerne vil ved kursstart få informasjon om hva de skal igjennom i løpet av hver ridetime. Det settes mål som evalueres underveis. Nedenfor beskriver vi kort kursinnholdet.

Nybegynner: På nybegynnerkurs skal deltagerne lære å mestre hesten i skritt og trav. Elevene skal også lære hvordan man ferdes på en ridebane.

Litt øvet: På dette kurset lærer elevene å galoppere. Vi trener videre på travarbeidet og lærer å stå i lett sits over bommer.

Øvet: Vi trener videre på å mestre hesten i trav og galopp, i tillegg lærer vi det grunnleggende i sprang.

Sprang og dressur: I sprang hopper vi høyere hinder, flere hinder etter hverandre og små baner. I dressuren begynner vi å ride hesten i form, og å ri enkle dressurøvelser.

Voksenkurs: Kursene for de voksne vil bli tilrettelagt etter nivået på deltagerne.

Opplæringsplan

Skolehester

Å finne egnede skolehester til rideelever som spenner fra helt nybegynnere til erfarne ryttere er et puslespill. Pa Tanum Rideskole har vi hester for enhver smak. Noen har vi fått tak i via vårt nettverk i Norge, og andre er importert fra Danmark. Vi har lagt vekt på at hestene er positive, samarbeidsvillige og har god erfaring.