Økt selvtillit med hest

RIDESKOLE

Større selvtillit med hest

Tenåringer som holder på med hest har økt selvtillit og lærer at de ikke må gi opp. Noe som igjen er med på å gi en letter ungdomstid. Hest er best og positivt!

Tidligere har forskningen vist at kontakt mellom hest og mennesker kan hjelpe personer med psykiske og fysiske plager positivt. I en norsk rapport har man undersøkt hvordan samhandling med hest og å være endel av hestemiljøet virker inn på personene. Forskningen viser at hesteungdom i større grad enn annen ungdom blir flinkere sosialt, tryggere på egne egenskaper og å fungere i ulike miljøer. Hesten omtales som en genial brobygger hvor man omgås mennesker med samme interesse samtidig som man lærer å ta ansvar for andre.

Å gå på rideskole er så mye mer enn kun å lære å ri – og det er nettopp dette som er viktig som deltaker på rideskolen.

Terapiridning

TERAPIRIDNING

Hesten som terapeut
og behandler

Tanum rideskole tilbyr ridefysioterapi, også omtalt som terapiridning, for både voksne og barn. Ingvild Lillefjære på Stubberud er utdannet ridefysioterapeut og har spesialisert seg på bruk av hest i behandlingsopplegg. I ridefysioterapi bruker man aktivt samspillet mellom hesten og individet som endel av et behandlingsopplegget.

Det er hestens bevegelser som er grunnlaget I behandlingen, der hestens bevegelser blir overført til pasienten. Hesten er også unik i sin evne til å lese mennesker, og blir derfor stadig mer brukt i psykisk helsevern. Ridefysioterapi kan kun utøves av spesialutdannede fysioterapeuter.

–  Vi prøver i størst mulig grad å tilpasse timene etter elevene. Vi har rolige og trygge hester, og undervisningen foregår både innendørs i ridehall og ute i naturen. Rytterne har med seg en assistent som kan hjelpe til med å leie hesten. For å få rett til refusjon  må ryttere ha en henvisning fra legen, og sende den til Helfo for forhåndsgodkjenning før de begynner å ri.

Ingvild Lillefjære er utdannet fysioterapeut, ridefysioterapeut og trener 1 via Norges Rytterforbund.  Hun er aktiv konkurranserytter i dressur og sprang, og underviser også ordinær rideskole og privatelever på Stubberud.

Høres dette interessant ut eller du har spørsmål kan du ta kontakt med Ingvild Lillefjære på telefon 91183325 eller på e-post ingvild@tanumrideskole.no